יום שלישי, 7 בינואר 2014

לפגוש את הרשע- לפרשת וישלח

"בובר פינת ר' נחמן" –לפרשת וישלח 
לפגוש את הרשע

מכינאי מכינת רבין ומכינת חנתון היקרים שלום

לפגוש אדם רשע זה לא נעים. לעמוד פנים מול פנים אם אדם שברור לך  שרוצה ברעתך זה מפחיד. באחד מהמילואים האחרונים שלי הראו לנו סרטון שבו רואים מחבל יוצא לפעולה חבלנית נגד חילי צהל (זאת אומרת – נגדי). רואים את הפנים שלו את הנשק והוא מדבר עד כמה הוא רוצה להצליח במשימה שלו ולהרוג חיילים (בסוף השב"כ עצר אותו).
אנחנו אוהבים לשים בתוך מסגרות: הוא הפציפיסט וזה המיליטנט. הוא הימני וזה השמאלני. הוא התורם וזה המשתמט. הוא השוביניסט וזה הפמיניסט, הוא התלמיד המפריע וזה המשקיען וכו' וכו'. הוא הרשע והוא הטוב. יש רשע אחד בפרשת השבוע "עשיו הרשע" כך קוראים לו לפעמים. אבל בנינו, אנחנו לא פוגשים אנשים רשעים,  לא רק שאנחנו לא פוגשים כאלה, גם בתורה עשיו הוא לא רשע.
הרב הראשון של חבד, ר' שניאור זלמן מלאדי, מגלה כבר לפני יותר ממאתיים שנה מה שהיום כולם יודעים לצטט. אין תלמיד רע, יש תלמיד שרע לו. או יותר מזה אין תלמיד רע יש תלמיד שלא מצליח להביא את עצמו לידי ביטוי. ודווקא זה שרע, הוא בעל הפוטנציאל הגדול יותר.
לכל אחד מאיתנו יש מקומות עמוקים, מעין מרתפים באישיות. באותם מעמקי תוהו אנחנו מחביאים את כל הדברים שקשה לנו להתמודד איתם. למדנו במשך השנים להדחיק, להחביא, להיות רציונאליים, להשליט את המוסר והסופר-אגו על הדחפים הללו, ועוד כל מני מנגנוני הגנה אחרים.
אדם "רשע", כך מלמד ר' שניאור זלמן, פשוט לא עשה את אותו תהליך. הוויטאליות מפעפעת בו – חיות בלתי מרוסנת. אבל הוא מוסיף, שעשיו רשע, כי אצלו הרבדים העמוקים, גדולים ובעלי עוצמה יותר מאלו של יעקב. האורות של עשיו גדולים מהאורות של יעקב, אבל ליעקב יש כלים, לעשיו אין.
אז כשאתם פוגשים מישהו, ואתם רוצים למסגר/לתייג/לשים עליו סטיגמה של "רשע" כזה או אחר, תעצרו, אולי פשוט הוא "גדול עליכם" ועל העולם. בדומה ל"פרופסור המשוגע" שדווקא בגלל גדלותו לא מסתדר בעולם, ייתכן שאותו איש רע שאתה רוצה לשנוא- הוא איש ענק – בפוטנציאל, אורות בלי כלים. "לעולם לא תדע מי עומד מולך".

שבת שלום
חיים


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה